Traveling | That's Bologna

12:30

Som 5 zaken op die het eerst in je opkomen als je aan Bologna denkt!

Moeilijk he? Dat is het zeker voor de mensen onder ons die er nog nooit geweest zijn. Ik was tot voor kort ook één van die mensen tot ik samen met mijn zus een beauty beurs in Bologna bezocht.



Op zaterdag 5 april ging ik samen met mijn zus naar die beauty beurs. Een beauty beurs? Ja inderdaad. Op zich is een beauty beurs nu niet mijn favoriete tijdverdrijf, behalve dan de hallen met de natuurlijke en groene cosmetica. Voor de rest, die machines waar je huid strakker van wordt of je buik steviger zijn niet echt aan mij besteed. Maar ik ga graag mee met mijn zus en aangezien ik nu ook in de beauty branche werk, kan het zeker geen kwaad om mijn licht eens te gaan opsteken.

Dat licht werd niet zomaar opgestoken in België, nee zelfs niet in Nederland. We gingen maar liefst richting Bologna. Nu hoor ik jullie denken: Bologna, wat is daar eigenlijk te zien? De beauty beurs uiteraard! Oké nee, je hebt er wel plekjes en gebouwen die ook wel bezienswaardigheden genoemd worden maar om nu echt een monumentaal symbool op te noemen, nee.

Je gaat mij niet horen zeggen dat er helemaal niks te zien is. Je hebt Piazza Magiorre, Fontana del Nettuno, Palazzo Comunale en nog veel meer mooie gebouwen en plaatsen. Wij hebben natuurlijk enkele van deze gebouwen bezocht, nu ja bezocht is veel gezegd want het was veel te mooi weer om binnen te gaan zitten. We hebben enkele van deze gebouwen gezien, veel beter!

Wat hebben we dan wel gedaan? Eigenlijk zijn we een beetje verloren gelopen (oeps). Om eerlijk te zijn was dit wel heel fijn. We zijn gewoon straatje in, straatje uit, straatje in, straatje uit gelopen (dat straatje in en uit kan ik wel even volhouden want Bologna puilt uit van de kleine en nog kleinere straatjes en steegjes). We zijn dan toevallig op leuke plekjes gebotst en ik vond dit de ideale manier om de stad te verkennen.

Hieronder kan je enkele foto's zien van deze leuke plekjes of kleine details van de stad. Ik kan jullie helaas niet bij alle foto's vertellen waar ik ze genomen heb aangezien we niet echt een bepaalde route gevolgd hebben.


Als je met je lief op baan bent (of gewoon met de mama, dat werkt even goed) dan raad ik jullie zeker aan om eens te passeren langs Voltone del Podesta. Deze plek heeft iets romantisch over zich, als zou je het op het eerste zicht niet zeggen want geef toe, wat is er nu romantisch aan deze foto?  Niks zou je denken maar er wordt hier een speciaal ritueel uitgevoerd.

  1. Men neme plaats in een van de 4 hoeken van deze 'ruimte'
  2. Je lief of mama gaat in de hoek diagonaal over jou staan
  3. Jullie kijken beiden met jullie gezicht naar de bakstenen hoek (feeling the romance yet?)
  4. Een van jullie fluistert een geheimpje of gewoon iets lief in de hoek
  5. De ander krijgt een glimlach tot achter de oren van al dat lieve gefluister

Ja inderdaad. Door een of andere rare, architecturale kronkel in het gebouw kan je partner aan de overkant perfect horen wat jij in die hoek aan het fluisteren bent. Gek he? Vond ik ook. Ik geloofde er helemaal niks van tot dat ik het zelf probeerde. Vraag mij niet hoe het kan want ik weet het gewoon niet. Echt wel een aanrader als je in de buurt bent.


Ik liep bijna de hele tijd met mijn neus in de lucht. Niet omdat het er zo heerlijk rook naar bolognesesaus maar omdat de gevels van de huizen echt fantastisch mooi zijn. Zoals ik eerder al zei is er geen monumentaal symbool te vinden maar aan mooie architectuur is er zeker geen gebrek. Ik zou er zelfs eerder voor kiezen om nog een keer terug te keren naar het culturele Bologna in plaats van naar die scheve toren te gaan kijken in die andere Italiaanse stad.

Naar boven kijken is dus de boodschap. Je kunt er zoveel mooie dingen zien. Zo zag ik hierboven plots de Santa Maria della Vita verschijnen (die stond er natuurlijk al lang maar ik merkte ze plots op). Let niet op de kabels die overal doorheen lopen. Zo mooi als de architectuur is, zo lelijk zijn de kabels die je bijna niet uit het straatbeeld kan wegdenken.







Kunst op straat zie je ook veel in Bologna. Je hebt natuurlijk van die lelijke krabbels die de 'signature' van een graffiti artist moeten voorstellen maar je hebt ook deze kunst. Mooi om naar te kijken en je moet er gewoon een foto van maken.



Deze schattige winkeltjes vind je ook overal. Je kan veel van deze winkeltjes vinden in gebouwen die volgens mij honderden jaren oud moeten zijn. Het is langs een kant wel jammer om te zien dat zo'n mooie gebouwen, die vroeger een heel andere functie hadden, nu gebruikt worden als winkelpand. De eigenaars doen wel hun best om hun winkeltje zo authentiek mogelijk te houden. Kijk maar even binnen in sommige winkeltjes en je wordt meteen tientallen jaren terug in de tijd gekatapulteerd.







En daar zijn die kabels terug, potverdorie. De mensen kunnen natuurlijk niet zonder elektriciteit gezet worden maar ze zouden toch wat weggewerkt kunnen worden denk ik dan.



De sleutelgaten in Bologna zijn soms grappige kunstwerkjes. Deze meneer vind je op verschillende deuren terug.







Bijna overal loop je op een soort overdekt voetpad zoals je hierboven kan zien. Deze voetpaden zijn ook redelijk breed en je hebt er zo een langs elke kant van de weg. Ze zijn echt zo mooi afgewerkt en er is zoveel aan te zien dat je bijna constant met je hoofd rond loopt te draaien. Maar deze mooie bogen hebben ook een functie.

In Bologna kan het heel hard regenen maar de zon kan ook verschroeiend schijnen en daarom hebben ze de voetpaden overdekt met deze mooie bogen. Zo kunnen de mensen lekker sociaal zijn zonder last te hebben van regen of zon op hun bolletje. Dit heb ik niet zelf verzonnen, het is echt waar! Als je dan toch wil genieten van het zonnetje dan raad ik je aan om op Piazza Magiorre eentje te gaan drinken.




Als er onder jullie zijn die in de toekomst van plan zijn om een citytrip naar Bologna te doen dan daag ik jullie zeker uit om alle plekjes van op mijn foto's terug te vinden. Vergeet dan vooral niet achter elk hoekje te kijken waar je voorbij gaat. Je bent dan wel een hele tijd zoet maar ik vond het een super methode om de stad te ontdekken.

Mijn tip: trek je sandalen aan, fototoestel in de aanslag en laat je meevoeren door de heerlijk kleine straatjes Bologna. Ze zullen je verrassen.

O ja, we logeerden in het Savhotel en daar hebben ze lichtgevende nachtkastjes. Just so you know ;)



Als je al een keer naar Bologna geweest bent en je hebt hierover een blogpost geschreven dan mag je hieronder zeker een link achterlaten. Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren hebben.







You Might Also Like

5 fijne reacties

  1. Fijne foto's! Ziet er een mooi stadje uit :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1. Italië, 2. Erasmus GJ! en daar stopt mijn kennis van Bolgona. Nu scrol ik even naar boven om de rest te gaan lezen. Super mooie foto's! Super leuk geschreven. Haha in een hoek gaan staan. Ja klinkt boeiend. Altijd leuk die rituelen die beetje vreemd zijn soms. Doet me denken aan Brussel waar je over een beeld moet wrijven en verkeerd wrijven is zwanger worden. En wat ben jij toch een knapperd Raya!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's! Ik ben inderdaad ook nog nooit in Bologna geweest en ik kon me er ook geen voorstelling bij maken - nu wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje voor je lieve complimentje! Zelf negatieven ontwikkelen (en afdrukken!) is inderdaad super leuk, en makkelijk te leren! ;)

      Verwijderen

Ik vind het leuk dat je de tijd neemt om een reactie neer te schrijven.