Trips | camping

12:30



Ik hou van kamperen en mijn lief gelukkig ook. Ik neem graag mijn tentje mee als ik naar een festival ga maar vind het ook leuk om in de natuur te gaan kamperen. Jammer genoeg mag je in België niet wildkamperen en zijn de commerciële campings soms iets te druk of te commercieel ;-).

Sinds augustus 2010 is er daarom een nieuw initiatief het leven in geroepen: paalkamperen. Dit is iets wat in andere landen zoals Nederland al langer bestond maar zoals met alle innovatieve dingen lopen wij Belgen altijd wat achter.

Paalkamperen, wat is dit nu?


Paalkamperen is legaal overnachten in je trekkerstent op een afgelegen stilteplek in de natuur met als basisvoorzieningen enkel een grasveldje en een waterpomp. (bron)

Sommige plekken hebben wat meer comfort zoals een ecologisch toilet of een vuurkorf maar de meeste zijn vrij basic. Je mag er ook niet met een hele groep zoals de scouts of chiro gaan overnachten. Er staan limieten op het aantal tenten, personen en nachten dat je er mag verblijven. Het is enkel toegestaan om te kamperen op 10 meter van de waterpomp, vandaar ook de naam paalkamperen.

Ik vind dit een fantastisch idee! Je bent volledig omgeven door groen, hebt geen last van lawaaierige buren en je kan op en top van elkaar en de natuur genieten. Zalig toch? De basic voorzieningen moet je er dan maar bijnemen maar dit is voor mij net de charme van kamperen.

In België zijn er voorlopig 11 plekjes te vinden waar je kan paalkamperen. Net over de grens met Nederland kan je er nog 8 vinden maar ik denk dat er in Nederland wel meer te vinden zijn dan enkel die 8.

Het vinden van zo'n kampeerplaats is al een avontuur op zich want je krijgt enkel een kaartje en coördinaten te zien. Dit is om enkel echte kampeerders aan te trekken en niet mensen die er graag een feestje willen bouwen.

Op de site kan je bij elke bivakzone ook wandelroutes of andere leuke activiteiten vinden die je kan doen terwijl je er verblijft.

Zelf heb ik dit nog nooit gedaan maar dit staat wel hoog op mijn to-do lijstje. Ik toon jullie graag enkele plekjes waar ik waar ik graag zou gaan paalkamperen.


Muziekbos - Ronse

Deze kampeerplek klinkt als muziek in de oren, niet? (oké, die was flauw)

Dit is een plaats waar je een waterpomp hebt maar ook tentplatformen zodat als het regent de onderkant van je tent niet nat kan worden. Er staan ook fijne wandel- en fietsroutes beschreven.







Wortel - Hoogstraten

Een paalkampeerplaats die nog maar sinds mei dit jaar geopend is. Deze is al wat luxueuzer dan de vorige en is voorzien van een waterpomp, vuurkorf, houtopslagplaats, rustbanken en een tentplatform voor 3 tenten.

Deze zomer was de plek ook voorzien van een tijdelijk toilet maar ik denk dat dit nu al weg zal zijn.









Steenberg Meerdaalwoud - Oud-Heverlee

Een kampeerplek die als extraatjes een vuurput en droog toilet te bieden heeft. Hier staat ook beschreven dat je er kan genieten van volledige stilte.

Je kan hier ook verschillende luswandelingen maken als het mooi weer is. Als het slechter weer is kan je genieten van het geluid van regendruppels op je tent.






Ik wil zelf ook graag eens een nachtje overnachten in de buurt van een van deze waterpompen. Als het weer meevalt misschien nog deze herfst en anders zal het voor volgend jaar zijn. Ik vind dit alvast een prachtig initiatief, maar dat hadden jullie wel al begrepen.



Alle info en foto's uit dit artikel komen van deze site. Je kan er de rest van de kampeerplekken vinden die ik niet in dit artikel heb opgenomen.





You Might Also Like

0 fijne reacties

Ik vind het leuk dat je de tijd neemt om een reactie neer te schrijven.