Goddelijk slapen in Mechelen

15:30


Tegenwoordig wordt er niet zo veel meer naar de Kerk gegaan. Er zijn ook steeds minder jongemannen die priester willen worden en daardoor komen heel wat kerken leeg te staan.

De minderbroeders in Mechelen besloten om in de jaren '90 hun gebouwen te verkopen. De kerk en kloosters werden ontwijd en 10 jaar later door Martin's gekocht. Zij bouwden dit om tot Martin's Patershof. Het hotel is op zo'n manier gebouwd dat, indien nodig, de kerk terug in de oude staat kan hersteld worden.

 


Enkele weekends geleden verbleef ik samen met mijn lief in deze tot hotel omgebouwde kerk. Het is er echt adembenemend mooi. Wij kregen een charming kamer met een heel mooi glas-in-lood raam. Aangezien dit het grootste raam in de kamer is, vult de kamer zich met de kleuren van het glas. De kamers hebben nog een eigen raam met een afstand van één meter tot de glas-in-lood ramen. Dit is denk ik enerzijds omdat zo'n raam te dun is om de warmte in de kamer te houden en anderzijds zodat de ramen niet beschadigd kunnen worden.


Het ontbijt krijg je waar vroeger het altaar stond. Ik keek er mijn ogen uit. Het ontbijt is ook heel erg uitgebreid, dit staat een beetje in contrast met de sobere levensstijl die van gelovigen verwacht wordt.

Een dik pluspunt is dat het hotel zich zoveel mogelijk inzet voor het milieu met hun "Tomorrow needs today" project. Jij kan hier tijdens je verblijf ook aan meehelpen en bijvoorbeeld vragen om je handdoeken niet te verversen of in de bar een van hun ecologische drankjes te kiezen. Door hieraan mee te werken kan je ecobonnen sparen en als je er genoeg hebt krijg je een waardebon die je kan gebruiken bij een volgend verblijf. Mooi initiatief toch?




Als jullie hier willen verblijven raad ik wel aan om een kijkje te nemen bij hun promoties want dit hotel is wel niet het goedkoopste dat je kan vinden in Mechelen. Je krijgt er wel waar voor je geld en het is zeker eens de moeite waard.

 Martin's Patershof - Karmelietenstraat 4 2800 Mechelen


Wij bleven niet de hele tijd op onze kamer maar brachten ook een bezoekje aan de stad zelf. We liepen door de kleine straatjes en genoten van de mooie architectuur die er in Mechelen te vinden is.



Als laatste en voornamelijke reden waarvoor we naar Mechelen afgezakt waren, bezochten we Kazerne Dossin. Deze kazerne was tijdens de Tweede Wereldoorlog een kamp waar Joden en zigeuners werden verzameld voor ze naar Auschwitz gebracht werden. Wij bezochten het memoriaal, museum en documentatiecentrum over de holocaust en de mensenrechten.


Toen we in Berlijn waren, brachten we ook een bezoek aan het Joods museum en het Holocaust herdenkingsmonument. Dit museum was net als dat in Berlijn ook erg bewaakt wat wel een beangstigend gevoel geeft maar dit kan met de huidige actualiteit jammer genoeg niet anders.

Dit museum heeft 4 verdiepingen. 1 is massa, 2 is angst, 3 is dood en de vierde was een tijdelijke expo. Je kan er getuigenissen lezen en horen van mensen die er zelf midden in zaten. Ik vond dit een heel boeiend en aangrijpend museum en hoop uit de grond van mijn hart dat de maatschappij uit het verleden geleerd heeft.

Kazerne Dossin - Goswin de Stassartstraat 153 2800 Mechelen




All that is necessary for evil to succeed is that good men do nothing

You Might Also Like

6 fijne reacties

  1. Dat hotel komt op mijn to do-list, wat awesome! Dan kan ik meteen ook eens naar de kazerne want die lijkt me ook heel boeiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik las onlangs iets over dat hotel. Ziet er super uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk dat je de tijd neemt om een reactie neer te schrijven.