Inspiration | Cinemagraph

12:30

Een gif kennen we allemaal. Het is een klein filmpje dat ontstaat door verschillende foto's achter elkaar te plaatsten. Deze foto's bevatten meestal een actie of beweging zodat de gif boeiend is om naar te kijken.

Een cinemagraph is iets anders maar heeft veel gelijkenissen met een gif. Het gaat hier ook om een bewegend beeld maar anders dan bij een gif is de loop (uitspreken op z'n Engels) veel preciezer en natuurlijker gekozen. Het begin- en eindpunt kan je bij een gif bijna altijd aanduiden. Een cinemagraph heeft dit niet, soms kan je de beweging op het eerste zicht ook niet spotten. Pas als je duidelijk kijkt zie je dat er ook daadwerkelijk iets beweegt.

Bij een cinemagraph beweegt ook maar een deeltje van de 'foto' terwijl de rest statisch blijft. Terwijl een gif meer een filmeffect heeft. Een stilstaande cinemagraph zou ook een perfecte foto kunnen zijn.

Persoonlijk vind ik cinemagraphs iets leuker dan gifs. Ze hebben iets intrigerend en rustgevend volgens mij. Ze zijn fascinerend om naar te kijken en soms scroll je er zo voorbij omdat je niet gezien hebt dat er iets bewoog.

Zelf heb ik ook enkele cinemagraphs proberen maken. De eerste 4 zijn van mijn hand. Het zijn nog maar eerste probeersels dus verwacht er niet te veel van. Daarna kan je er ook enkele vinden die door meer geoefende mensen gemaakt zijn.














De volgende heb ik op internet gevonden. De eerste is zo'n voorbeeldje van een cinemagraph waar je zo voorbij zou gaan omdat je denkt dat het een foto is. Als je lang genoeg blijft kijken dan zie je dat dit niet zo is.


Bron

Bron
Bron


Bron

You Might Also Like

2 fijne reacties

  1. Mooi inderdaad. Het doet me een beetje denken aan de foto's in Harry Potter, waarop de mensen gewoon bewegen...

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk dat je de tijd neemt om een reactie neer te schrijven.